
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
Πριν ξεκινήσουμε, ένα σύντομο μάθημα Ιστορίας: «Οι Έλληνες Εβραίοι μετοίκησαν στην Ελλάδα από την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου και έφτιαξαν τις κοινότητές τους σε διάφορες περιοχές, από τα Γιάννενα και τη Χαλκίδα μέχρι τον Βόλο και τη Βέροια, οι οποίες θεωρούνται οι αρχαιότερες εβραϊκές κοινότητες της Ευρώπης. Όταν τα ελληνικά εδάφη πέρασαν στα χέρια των Ρωμαίων, τότε επικράτησε και το όνομα ‘Ρωμανιώτες’ για τα μέλη των κοινοτήτων αυτών, έτσι ώστε να μπορούν να τους διακρίνουν από εκείνους που εγκαταστάθηκαν σε άλλα μέρη της Ευρώπης. Οι Ρωμανιώτες μιλούσαν ελληνικά, είχαν υιοθετήσει τα τοπικά ήθη και έθιμα, κρατώντας διαφορετική μόνο τη θρησκεία τους. Ακόμα και στη λειτουργία, όμως, ακούγονταν απαγγελίες ποιημάτων και ψαλμών στα ελληνικά. Ήταν πάντα ενσωματωμένοι στις τοπικές κοινωνίες, με τα ίδια δικαιώματα όπως οι υπόλοιποι πολίτες, με ελληνική συνείδηση και εβραϊκό θρήσκευμα. Μονάχα στη βυζαντινή αυτοκρατορία απαγορευόταν να καβαλικέψουν άλογα, επειδή αυτή η πράξη εθεωρείτο δείγμα ισχύος, ενώ ορισμένοι αυτοκράτορες πέρασαν κάποιους σκληρούς νόμους εναντίον τους, που όμως δεν κράτησαν πολύ. Μπορούσαν να έχουν στην κατοχή τους γη και να ασκούν ελεύθερα όποιο επάγγελμα ήθελαν».


ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΥΝ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ
Η συναγωγή Kehila Kedosha Janina ιδρύθηκε το 1927 από Εβραίους που μετανάστευσαν στην Αμερική μαζί με τους Έλληνες. Τα μέλη της, με καταγωγή τα Ιωάννινα, ανήκαν στο τεράστιο μεταναστευτικό κύμα που έφερε εκατομμύρια Ευρωπαίους στις ΗΠΑ, από το 1900 μέχρι και το 1924. Αναγκάστηκαν να αναζητήσουν ένα καλύτερο μέλλον όχι γιατί διώκονταν, αλλά διότι δεν τα έβγαζαν πέρα οικονομικά.
Στις αρχές του 20ού αιώνα, υπολογίζεται ότι μετανάστευσαν οι 2.000 από τους 4.000 Εβραίους των Ιωαννίνων. Όπως και οι Έλληνες, ζούσαν σε μια αγροτική οικονομία με μεγάλες στερήσεις, ανασφάλεια και κακουχίες. Εκτός από τους Γιαννιώτες, ήρθαν στις ΗΠΑ και άλλοι Εβραίοι κυρίως με καταγωγή από περιοχές της Ηπείρου και της Μακεδονίας, που δεν είχαν ακόμα ενσωματωθεί στο ελληνικό κράτος.
«Και πάλι υπήρχαν μεγάλες διαφορές ανάμεσα στους Ρωμανιώτες και τους Σεφαραδίτες, όταν εγκαθίσταντο στις νέες πατρίδες», λέει η Μάρσια Χαντάντ-Οικονομοπούλου. «Οι πρώτοι δήλωναν Έλληνες, κρατούσαν τη γλώσσα, τα ήθη, τα έθιμα, τα φαγητά και τη μουσική. Συνήθως είχαν ταπεινά επαγγέλματα. Οι δεύτεροι δήλωναν Σεφαραδίτες, μιλούσαν λαντίνο και αφομοιώθηκαν γρήγορα στις χώρες όπου κατέληξαν. Έχοντας καλύτερες διασυνδέσεις και αστική καταγωγή, κέρδιζαν αμέσως μια θέση στη μεσαία τάξη. Οι Ρωμανιώτες της Νέας Υόρκης εγκαταστάθηκαν στο νότιο τμήμα του Μανχάταν μαζί με άλλους Εβραίους και Έλληνες. Εκεί ήρθαν σε επαφή με ομόθρησκους από άλλα μέρη. Ενώ θα μπορούσαν να προσεύχονται σε κάποια από τις δεκάδες συναγωγές που είχαν ιδρύσει οι Εσκενάζι και οι Σεφαραδίτες, προτίμησαν να οικοδομήσουν τη δική τους, ώστε να ακολουθούν το δικό τους τελετουργικό που είχε και την ελληνική γλώσσα».
ΧΟΡΕΥΑΝ ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΑ
«Οι περισσότεροι καταπιάστηκαν με τα υφάσματα και έφτιαχναν γυναικεία ενδύματα και εσώρουχα. Οι πρώτες γενιές μιλούσαν αποκλειστικά ελληνικά στα σπίτια τους, κάτι που τους απομόνωνε από τους υπόλοιπους Εβραίους, οι οποίοι δεν τους αναγνώριζαν ως δικούς τους. Στις συνεστιάσεις χόρευαν ηπειρώτικους σκοπούς και έτρωγαν ελληνικά εδέσματα. Το ούζο δεν έλειπε ποτέ από τις γιορτές, ούτε καν τις θρησκευτικές. Συνήθιζαν να παντρεύονται μεταξύ τους και σπάνια συγγένευαν με Εβραίους άλλων εθνικοτήτων. Με τους Έλληνες είχαν εξαιρετικές σχέσεις και υπάρχουν φωτογραφίες όπου σε εβραϊκές συνεστιάσεις του 1937 παρευρίσκονται και συνεορτάζουν με τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής Αθηναγόρα».
Οι Ρωμανιώτες, όπως και οι Έλληνες, κράτησαν την ελληνική τους συνείδηση στην καινούρια τους ζωή. Μέσα σε μερικές δεκαετίες διασκορπίστηκαν σε ολόκληρη την Αμερική, αλλά σε πολλές περιπτώσεις διατηρούν ακόμα λέξεις, συνήθειες και κυρίως τη μεγάλη αγάπη για την Ελλάδα. Κάθε χρόνο η συναγωγή διοργανώνει ταξίδι-προσκύνημα στα Γιάννενα και πολλοί απόγονοι των πρώτων Ρωμανιωτών επιστρέφουν να γνωρίσουν τις ρίζες τους με μεγάλη συγκίνηση. Άλλωστε τα επίθετά τους παραμένουν τα ίδια και βρίσκουν συχνά ορισμένους συγγενείς ή και τοποθεσίες για τις οποίες τους μιλούσαν οι παππούδες τους.
Η Kehila Kedosha Janina, αν και μικροσκοπική, θεωρείται ένα από τα αρχιτεκτονικά ορόσημα της Νέας Υόρκης (New York Landmark). Η πρόσοψή της συντηρήθηκε το 2004. Στο εσωτερικό της υπάρχει γυναικωνίτης που έχει μετατραπεί σε μικρό μουσείο με παραδοσιακές γιαννιώτικες φορεσιές, αντικείμενα, φωτογραφίες και βιβλία. Κατά καιρούς διοργανώνονται μαθήματα ελληνικής μαγειρικής, τοπικών χορών, μουσικής κ.ά. Η διεύθυνσή της είναι 280, Broome Street.
της Μαργαρίτας Πουρνάρα
2 σχόλια:
Οι Ρωμανιώτες όπως γράφετε, δεν έγραφαν ελληνικά, αλλα χρησιμοποιούσαν το εβραϊκό αλφαβητο με προφορικά ανάμικτα ελληνικά μαζί με άλλες γλώσσες συν την Εβραϊκή βεβαίως. Αυτη καθ΄εαυτή τη γλώσσα τους την ονομαζαν γεβανικη, ετυμολογικά προερχόμενη από τα Ιωνικά. Η αρχαιότερη πραγματική μαρτυρία για έναν εβραίο στην Ελλάδα που από δούλος βρήκε την ελευθερία του, εντοπίζεται περί τον 3ο αι. π.Χ. Η μαρτυρία προέρχεται από μαρμάρινη στήλη που βρέθηκε στον Ωρωπό όπου και περιγράφεται ότι ο έλληνας χάρισε την ελευθερία στον εβραίο δούλο επειδή ο τελευταίος υπήρξε πιστός και σωστός άνθρωπος.
Ωστόσο, η μετά από υπερχιλιετή -πάνω-κάτω- παρουσία ρωμανιωτων εβραίων στην Ελλάδα, μόνο και μόνο ότι συνεχίζουν να γνωρίζουν την εθνοτική προέλευση τους μέχρι και σήμερα, αυτό απο μόνο του αποδεικνύει πως μάλλον δεν ενσωματώθηκαν ποτέ. Αν θέλετε να λέμε τα πραγματα με το όνομα τους δηλαδή....
Και για να μη παρεξηγηθώ να συμπληρώσω κάτι για τελευταίο. Αν υπάρχουν δυο έθνη πραγματικά ανάδελφα, αυτά είναι οι Έλληνες και οι Εβραίοι, που ταυτόχρονα κατακλίζονται τριγύρω απο εχθρικούς πληθυσμούς. Η πατρώα γη βρίσκεται σε άσχημα σταυροδρόμια ενώ είμαστε και πληθυσμιακά λιγότεροι.
Παράλληλα οι δύο λαοί μας έχουν μακραίωνη ιστορία, άλλος λιγοτερο, άλλος περισσότερο, δεν έχει τόση σημασία, αλλώστε αυτά κατα περιόδους αλλάζουν. Μπροστά όμως στους άλλους λαούς, τους ανατολικούς τουλάχιστον, ιστορικά ξεχωρίζουμε, και απέχουμε παρασάγγας.
Κλείνοντας: Νομίζω πως είμαστε οι μοναδικοί που πρέπει να συμμαχήσούμε. Να είστε πάντα καλά!
The Casino: Games, FAQ & Bonuses - DrmCD
Free Spins, No Deposit Bonus and more · Aussie players can play with a variety of other 대구광역 출장마사지 casino games 구리 출장안마 in order to earn 충주 출장안마 the bonus money. · 정읍 출장샵 Online 당진 출장샵 Casino Review.
Δημοσίευση σχολίου